Startpagina arrow Goedkoop lesvliegen!
Goedkoop lesvliegen: word piloot voor EUR 5.390,- PDF Afdrukken E-mail
Voor velen is het een droom om ooit zelf gemachtigd te worden een vliegtuig te mogen besturen. Net als bij auto's heb je daarvoor een "rijbewijs" ("brevet", voor ingewijden) nodig en gaan daar uiteraard ook de nodige theorie- en praktijklessen en examens aan vooraf. Omdat de kosten voor het uitvoeren van oefeningen voor het behalen van een brevet (bv. het gebruik van een vliegtuig, brandstof, etc.) over het algemeen hoog zijn, blijft het behalen van een brevet daarom voor velen bij een droom. 

 

Ultra Light vliegen 

 

Maar sinds een aantal jaar is er, voor het vliegen met sportvliegtuigen met gesloten cockpit, een geheel nieuwe wereld ontstaan: het Ultra Light vliegen! Veel mensen denken hierbij aan zgn. trikes of (wel of niet gemotoriseerde) parapents (soort van parachutes die óf op eigen kracht óf m.b.v. een lier omhoog getrokken worden), maar wat men over het algemeen niet weet of kent zijn de zgn. aerodynamisch gestuurde Ultra Light vliegtuigen.

 

Deze vliegtuigen tonen erg veel gelijkenissen met bv. een Cessna (de bekendste sportvliegtuig ter wereld) en vormen daarom een perfect alternatief voor mensen die graag dit soort vliegtuigen wil vliegen! Even voor het vergelijk; bekijkt u maar eens goed het vliegtuig die wij bovenaan in onze site hebben verwerkt, óók dat is een
Ultra Light vliegtuig (de FK-9, van FK Lightplanes)!

 

Het brevet in Nederland

 

Om een Ultra Light vliegtuig in Nederland te mogen besturen, is het zgn. RPL-brevet (waarbij de letters "RPL" staan voor "Recreational Pilot License") vereist. Dit is de tegenhanger van het zgn. PPL-brevet ("Private Pilot License") welke vereist is om
bv. op Cessna's te mogen vliegen.

 

Omdat het PPL-brevet voor de doorsnee piloot erg kostbaar is om te behalen en
te behouden (als we een ruwe schatting mogen maken, gaat het toch al gauw om
€ 18.000,- voor alléén het behalen van dit brevet), is het logisch dat steeds meer mensen besluiten voor het RPL-brevet te gaan (dit kost op dit moment gemiddeld
zo'n € 9.000,-).

 

Het enige nadeel van RPL-brevet ten opzichte van PPL-brevet is dat je vrijwel alleen maar op vliegtuigen mag vliegen, waar maar twee personen tegelijkertijd in plaats kunnen nemen. Maar het verschil in kosten weegt over het algemeen niet op tegen
de mogelijkheid om eens een keertje extra passagiers mee te kunnen nemen.

 

Ons alternatief

 

Alhoewel het RPL-brevet in veel gevallen slechts de helft kost van het PPL-brevet, ligt het met gemiddeld € 9.000,- aan kosten nóg voor de meerderheid niet echt binnen hun financiële bereik. Maar daar hebben wij een oplossing voor!

 

Met de éénwording van Europa, zijn ook veel regels t.a.v. de (recreatieve~) luchtvaart gewijzigd. Degene waarmee iedereen die graag zijn brevet wil halen op dit moment een groot voordeel kan behalen, is dat in Nederland geregistreerde Ultra Light vliegtuigen niet alleen door piloten met het RPL-brevet mogen worden bestuurd,
maar ook door piloten met alleen het Duitse SPL(F)-brevet! En laat nou het behalen
van dat brevet nóg eens de helft in kosten schelen! Kijk hier voor meer informatie...

 

Maar niet alleen de kosten voor de vliegopleiding zelf zijn veel lager, ook de kosten
om het behalen van je brevet heen schelen dag en nacht met die in Nederland!
Neem nu, als kort voorbeeld, de kosten voor de medische keuring (uiteraard vereist
om uiteindelijk te kunnen vliegen); in Nederland kost dit gauw € 350,- en bij onze Oosterburen slechts € 150,-!

 

De beste keuze!

 

En zo kunnen we nog wel even doorgaan, maar de conclusie is in alle gevallen hetzelfde; om te leren vliegen op Ultra Light vliegtuigen, kunt u het allerbeste in Duitsland het brevet zien te bemachtigen! Omdat Aerodicted® Full Scale gelieerd is aan en reseller is voor de gehele BeNeLux van NOWAS GmbH & Co. KG, kunnen wij u een vliegopleiding voor het SPL(F)-brevet aanbieden; kijk hier voor actuele prijzen en meer informatie...


Zijn er ook nadelen?

 

Er blijft, naast de overweging van de te betalen kosten uiteraard, eigenlijk voor ons Nederlanders maar één overweging over: het nadeel van de Duitse taal. Dit lijkt natuurlijk een groot struikelblok, maar de ervaring van diverse Nederlandse piloten,
die deze opleiding reeds volbracht hebben, leert ons dat dit eigenlijk geen probleem vormt.

 

Het enige wat van pas kan komen, is een pocket woordenboek die ingezet kan worden tijdens het doorlezen van het theorieboek, maar de rest komt vanzelf! Ten tijde van de Duitse theorieopleiding zit de cursist drie achteréénvolgende weekenden letterlijk tussen de Duitsers in en niets leert sneller dan een dergelijke situatie...

 

Ook de reisafstand valt erg mee. Het vliegveld van Leer is, met 15 minuten rijden vanaf de grens met Nederland (bij Nieuweschans te Groningen), goed bereikbaar. Voor de provincies Friesland en Groningen ligt Leer gemiddeld genomen zelfs dichterbij dan Lelystad, één van de bekendste locaties in Nederland waar ook vliegles gegeven wordt.

 

En daarmee vervalt eigenlijk het laatste voordeel van een Nederlandse Ultra Licht vliegopleiding ten opzichte van een Duitse! Kijk dus snel hier wat precies de kosten van onze vliegopleiding zijn!